دسته‌بندی نشده

تاثیر شبکه های اجتماعی بر امنیت و حریم خصوصی

تاثیر شبکه های اجتماعی بر امنیت و حریم خصوصی

تاریخچه و توسعه شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک گذاری اطلاعات و برقراری ارتباط با مردم می‌پردازد. تا زمانی که مردمی برای زندگی وجود داشته باشند این کار ادامه خواهد داشت. شبکه‌های اجتماعی به بخشی از زندگی بشر تبدیل شده است. با شروع به اشتراک گذاری اطلاعاتی مانند متن، عکس، پیام، بسیاری از آن‌ها شروع به انتشار آخرین اخبار و تصاویر مرتبط با اخبار در حوزه رسانه، سوالات، تکالیف و کارگاه‌های آموزشی در حوزه آموزش، نظرسنجی آنلاین، بازاریابی و هدف قرار دادن مشتریان در حوزه کسب و کار و جوک، موسیقی، و ویدئو در دامنه سرگرمی کرده‌اند. به دلیل استفاده از آن توسط وب گردها، حتی ما از رسانه‌های شبکه‌های اجتماعی به عنوان فرهنگ فعلی اینترنتی یاد می‌کنیم.

محبوبیت خیره کننده این شبکه‌های اجتماعی، که اغلب توسط نوجوانان و افرادی که حریم خصوصی یا امنیت در ذهنشان وجود ندارد، استفاده می‌شود، منجر به قرار گرفتن حجم عظیمی از اطلاعات خصوصی بالقوه در اینترنت می‌شود که دیگران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

محتواهای بارگزاری شده

تمام محتواهایی که در طول سال‌ها در این سایت‌ها ارسال می‌کنیم به مجموعه‌ای از اطلاعات تبدیل می‌شوند که به عنوان پروفایل (مشخصات) ما شناخته می‌شوند و تقریباً هر کسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. بنابراین، با رواج مداوم شبکه‌های اجتماعی، خطری برای امنیت اطلاعات وجود دارد. حدود چهل و پنج درصد از جمعیت جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. بر اساس داده‌های جمع آوری شده توسط Hootesuite، این بدان معناست که ۳.۴۸ میلیارد نفر به نوعی از رسانه‌های اجتماعی متصل هستند. این اتصالات می‌تواند کاربران را از چند جهت آسیب پذیر کند. زمانی که اطلاعات شخصی به دست افراد نادرستی بیفتد، عواقب آن می‌تواند آسیب زا باشد. به همین دلیل مردم در مورد تمام اطلاعات شخصی که جمع‌آوری و به اشتراک گذاشته می‌شوند و امنیت داده‌هایشان نگران هستند.

نگرانی کاربران رسانه‌های اجتماعی در مورد حریم خصوصی خود در سال‌های اخیر افزایش یافته است. رخدادهای نقض داده‌ها بسیاری از کاربران را نگران کرده و آن‌ها را مجبور کرده است که در روابط خود با رسانه‌های اجتماعی و امنیت اطلاعات شخصی خود تجدید نظر کنند. داستان آژانس مشاوره کمبریج آنالیتیکا نمونهذای از این موضوع است. این شرکت از اطلاعات خصوصی بیش از ۵۰ میلیون کاربر فیس بوک برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا سوء استفاده کرد. این مثال و موارد دیگر به طور پیوسته اعتماد عمومی را کاهش داده و باعث شده است که بسیاری از کاربران تعجب کنند که آیا کنترل بر داده‌های خود را از دست داده‌اند یا خیر.

اطلاعات شخصی

هر کس دنباله‌ای از داده‌ها را در اینترنت به جا می‌گذارد. هر بار که شخصی یک حساب رسانه اجتماعی جدید ایجاد می‌کند، اطلاعات شخصی خود را ارائه می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند شامل نام، تاریخ تولد، موقعیت جغرافیایی و علایق شخصی او باشد. علاوه بر این، شرکت‌ها داده‌هایی را در مورد رفتارهای کاربر جمع‌آوری می‌کنند. چه زمانی، کجا و چگونه کاربران با پلتفرم خود تعامل دارند. همه این داده‌ها توسط شرکت‌ها ذخیره می‌شوند تا تبلیغات را بهتر برای کاربرانشان هدف قرار دهند. گاهی اوقات، شرکت‌ها داده‌های کاربران را با نهادهای شخص ثالث به اشتراک می‌گذارند، که این عمل اغلب بدون اطلاع یا رضایت کاربران می‌باشد.

علاوه بر آن، طبق گزارش RiskBasedSecurity.com، بیش از ۲۵۰۰۰۰ کاربر رسانه‌های اجتماعی نیز ممکن است اطلاعات خود را به طور کامل در یک انجمن هک وب عمیق در معرض دید قرار داده باشند و از این طریق حریم خصوصی آنها به خطر می‌افتد.

از موارد دیگری که حریم خصوصی افراد را مورد تعرض قرار می‌دهد، حملات فیشینگ است که یکی از رایج ترین روش‌هایی است که مجرمان برای دسترسی به اطلاعات شخصی حساس تلاش می‌کنند. اغلب در قالب یک ایمیل، یک پیام متنی یا یک تماس تلفنی، یک حمله فیشینگ خود را به عنوان پیامی از یک سازمان قانونی نشان می‌دهد. این پیام‌ها افراد را فریب می‌دهند تا داده‌های حساس از جمله رمز عبور، اطلاعات بانکی یا جزئیات کارت اعتباری را به اشتراک بگذارند. حملات فیشینگ اغلب به عنوان پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند. برای مثال، در آگوست ۲۰۱۹، یک کمپین فیشینگ گسترده، کاربران اینستاگرام را با ظاهر شدن به عنوان یک سیستم احراز هویت دو مرحله‌ای هدف قرار داد و باعث شد کاربران وارد صفحه اینستاگرام نادرست شوند.

انتشار اطلاعات دیگران

کارشناسان KnowBe4 هشدار داده‌اند که عمل انتشار اطلاعات شخصی در مورد آدرس افراد، شماره تلفن یا حتی کارفرمایان، به دلیل تأثیر بالقوه‌ای که می‌تواند بر قربانیان داشته باشد، مدت‌ها است که به عنوان یک تخلف شدید در جامعه امنیت سایبری تلقی می‌شود. این نقض اطلاعات مشابهی را در مورد صدها هزار قربانی منتشر کرده است که اکنون نیز در معرض خطر هستند.” ۲۵۳۰۵۱ رکورد که حاوی اطلاعاتی مانند نام حساب‌های فیس بوک و لیست دوستان مرتبط است معدن طلایی برای مهندسان اجتماعی است. این اطلاعات می‌تواند برای ایجاد حساب‌های مشابه جعلی استفاده شود که سپس برای حمله به این دوستان مورد استفاده قرار گیرد. این جملات، اغلب از طریق درخواست دوستی یا درخواست پیام که باعث می‌شود کاربر باور کند با شخص واقعی صحبت می‌کند. برای انتشار بد افزار یا انجام کلاهبرداری‌های دیگر استفاده می‌شود.

در حالی که چنین اقداماتی احتمالاً افزایش خواهند یافت، قطع روابط در رسانه‌های اجتماعی، راه حل نیست. در عوض، همه، از جمله اینفلوئنسرها، باید مراقب اشتراک گذاری بیش از حد باشند در حالی که جزئیات شخصی باید شخصی باقی بماند.

با توجه به مطالب گفته شده این موضوع قابل درک است که امنیت اطلاعات این روزها برای هر کسی که از رایانه استفاده می‌کند یا برای هر سازمانی که از رایانه و شبکه در عملیات روزانه خود استفاده می‌کند بسیار مهم است.

راهکارهایی برای امنیت بیشتر

  • نصب سیستم تشخیص نفوذ مناسب حملات بدافزار به Crimeware ،Spyware ،Adware ،Hijackers Browser ،Downloader ،Tool Bars
  • استفاده از آنتی ویروس
  • به دنبال پیوندهای ناشناخته، دوستان، برنامه‌ها، پیوست‌های ایمیل و غیره نروید.
  • در صورت ناشناخته بودن یا عدم وجود اقدامات متقابل، کوکی‌ها، جلسات، ActiveX را غیرفعال کنید.
  • مراقب داشتن دوستان و به اشتراک گذاری اطلاعات باشید.
  • تأیید هویت پروفایل کاربر و به اشتراک گذاری داده‌ها.
  • از رمزهای عبور پیچیده استفاده کنید، از استفاده مجدد از رمز عبور خودداری کنید.
  • پیامدهایی را که قصد آسیب رساندن یا تهدید دارند را تایید نکنید.
  • اطلاعات شخصی را با همه کاربران به اشتراک نگذارید.

در پایان می‌توان به این نتیجه رسید که شبکه‌های مجازی حریم خصوصی افراد را در معرض خطر قرار می‌دهند. و همچنین در رسانه‌های اجتماعی حریم خصوصی کافی وجود ندارد و این یک مشکل واقعی است. اما با رعایت نکاتی می‌توانیم تا حد زیادی حریم خصوصی خود را حفظ نماییم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *