فناوری از هر نظر دنیا را تغییر داده است و هر روز برما تاثیر میگذارد. جهش بعدی که قبلا شاهد شکوفایی آن بودیم، هوش مصنوعی است. برعکس نام هوش مصنوعی، نه هوشمند است و نه مصنوعی ولی جایی برای پیشرفت است و بخش مهمی از محصولات که روزمره ما را تشکیل میدهد.
هوش مصنوعی یک کلمه برای روش جدید برنامه نویسی کامپیوتر است. در داخل موبایل، ساعت و اتاقهای سرور غول پیکر بدون هوش مصنوعی نمیتوانند چیزی یاد بگیرند هرچند که میشود با کمی تغییر کاری کرد تا مستقل عمل کنند و این هوش مصنوعی است. با کمی کد نویسی میتوان کاری کرد گوشی شما مستقل عمل کند.
از هوش مصنوعی انقدر استفاده میشود که همه چیز را درگیر خود کرده است. از غذایی که میخوریم با استفاده از هوش مصنوعی از مزرعه به بشقاب میرسد. حتی فروشگاه مواد غذایی ممکن است برای تعیین تعداد محصول در قفسهها استفاده کنند. از هوش مصنوعی در جنگافزارهای معمولی و جنگهای سایبری استفاده میشود.
اما در حال حاضر در تلفن همراه شما نیز استفاده میشود و جدیدترین محصولات آمازون و پیکسل ۶ (محصول گوگل) به این فناوری تکیه کردند. همهی ما از هوش مصنوعی استفاده کردیم و از نتایج آن راضی بودیم. برای مثال برنامههای نقشه مانند waze از این فناوری استفاده میکنند تا ما را از مبدا به مقصد برسانند. پس برای رفتن به یک رستوران ساده نیز از هوش مصنوعی استفاده میشود.
هوش مصنوعی
همه ما جنبههای بد هوش منصوعی رو درک کردیم برای مثال یوتیوب به درستی تشخیص نمیدهد که ویدئو دارای چه محتویاتی است و ممکن است آن را حذف کند. این هم به این دلیل است که گوگل از هوش مصنوعی استفاده می کند.امروزه همه اطلاعات ما توسط گوگل جمع آوری میشود.
از صداها و شمارهها تا اطلاعات خانه ما که توسط ابزارهای هوشمند خانه استفاده میشود. این اطلاعات باعث میشود سیستم هوش مصنوعی قویتر و تهاجمیتر عمل کند. به همین دلیل است که شرکتهایی مانند آمازون و گوگل هر روزه محصولات جدیدتری در زمینه هوش مصنوعی تولید میکنند.
به عنوان مثال محصول ring را خریداری کنید هزینه اشتراک پرداخت کنید alexa میتواند تشخیص دهد فردی که جلوی دوربین ایستاده است فرد درستی است یا نه و اگر نباشد سیستم آژیر فعال شود. این چیزی است که بیشترو بیشتر شاهد آن خواهیم بود.خیلی از افراد از alexa به جای دستیار گوگل استفاده میکنند چون بسیار شبیه هم هستند میتوانند دمای خانه شما را تنظیم کنند چراغهای شما را کنترل کند به شما بگویند چه وقتی چتر ببرید.
محصولات خانگی مجهز به هوش مصنوعی قیمت بسیار بالایی ندارد. کوچکترین اسپیکر آمازون با قیمت کمتر از ۵۰ دلار است دلیل این ارزانی این است که شما هزینه آن را با اطلاعاتی که در اختیار گوگل و آمازون قرار میدهید پرداخت میکنید. این دادهها گوگل را به بزرگترین تبلیغ کننده در جهان تبدیل کرده و جف بزوس را به ثروتمند ترین مرد دنیا تبدیل کرده است.
اینها دادههایی است که برای مثال وقتی از خواب بیدار میشوید، وقتی صبحانه میخورید، وقتی سر کار میروید، چگونه به محل کار میرسیدید، کجا کار میکنید، کجا ناهار میخورید، چند ساعت کار کرده اید و … .
شما همچنین اطلاعاتی به این شرکتها میدهید که خودتان هم نمیدانید. برای مثال هم گوگل و هم آمازون سایز کفش من را میدانند چون من از آمازون کتانی ۱۱.۵ اینچی خرید کرده ام. آنها میدانند چه لباسی را به لباس دیگر ترجیح میدهم و … .
حتی زمانی که از این دادهها مستقیما استفاده نشود باز هم وجود دارد. هردو شرکت به شما ابزاری میدهد تا اطلاعات خود را پاک کنید. ولی هیچ کس اینقدر ساده لوح نیست که باور کند همه اطلاعات پاک میشوند. اگر چنین هستید باید به شما بگویم متاسفم ولی این اتفاق نمیافتد. بدون تریلیون داده مشتریان نمیتوان تبلیغات هدفمند انجام داد. رابطه مستقیمی بین میزان داده و در آمد سالیانه شرکتها وجود دارد.
من بیشتر درباره گوگل و آمازون در اینجا صحبت کردم اما هر شرکتی که محصول یا نرم افزاری هوشمند تولید میکند اطلاعات شما را جمع آوری میکند. برای مثال سامسونگ دوست دارد اطلاعات شما را بگیرد مایکروسافت هم همینطور و در آخر اپل هم اطلاعات زیادی از شما را جمع آوری میکند. این شرکتها از آن به طور متفاوتی استفاده میکنند و اما در آمدزایی زیادی ایجاد نمیکند، اما همچنان در سرورها وجود خواهد داشت.
چه بخواهیم چه نخواهیم این اتفاقات در حال افتادن هستند و ما نمیتوانیم جلوی آن را بگیریم و هر بار این اطلاعات به نسلهای بعدی محصولات انتقال پیدا میکند. شاید به خوبی پیش برود و گوگل پردههای اتاق من را کنار بزند و به آرامی چراغهای من را ساعت ۷ صبح روشن کند. و شاید محصولات جدید خانواده من و شما را ایمن نگه دارد یا شاید هم نه. در هرصورت هنوز جالب است که ببینیم فناوری چگونه به این سرعت در حال پیشرفت است.