در عصر جدید که به عصر اطلاعات و فناوری شهرت پیدا کرده است، فناوری بسیار پیشرفت کرده است. به طوریکه که همگان را مورد شگفت و تعجب قرار داده است. ویژگیهای شگفت انگیز آن شامل اینترنت میشود که علاوه بر شگفت انگیز بودنش، مزایا و معایبی هم به دنبال دارد. از معایب آن میتوانیم به اعتیاد به طور رسمی به بازیهای آنلاین و مشکلات مربوط به آن اشاره کنیم. طبق آمار وتحقیقاتی که توسط فانک انجام شد، به این نتیجه رسیدند که ۳۶ درصد پسران ۱ الی ۲ ساعت در هفته را در خانه با بازی آنلاین سپری میکنند. در حالی که ۲۹ درصد دختران ۳ الی ۶ ساعت در هفته را به بازی آنلاین اختصاص میدهند. به ترتیب ۴۲ درصد و ۱۵ درصد زمان خود را به بازی آنلاین اختصاص میدهند. البته نوجوانانی ک بیشتر مشتاقِ بازی و اینترنت هستند وقت بسیار بیشتری را اختصاص میدهند.
با توجه ب تحقیقات پسران خیلی راحتتر از دختران دچار و معتاد بازیها و اینترنت میشوند. همچنین تحقیقات نشان داد که افرادی ک به بازیهای خشونت آمیز مشغول هستند دارای رفتارهای خشن و خشونت آمیز هستند. بازیهای آنلاین باعث افت تحصیلی و عملکرد بین و فردی و فیزیکی افراد دارد. افرادی ک به سمت و سوی بازیهای آنلاین میروند. خلاء زمانی و احساسی زیادی دارند که هر کدام به نحوی این خلاء را پر میکنند. بعضا با فرض کردن شخصیت خیالی خود در داخل بازی وارد دنیای سه بعدی از رویاهای خود میشوند و زندگی واقعی اجتماعی خود را به طور کامل به فراموشی میسپارند. همین امر باعث میشود زمانی که به دنیای واقعی میپیوندند دچار تنش روحی و حس ناکافی بودن و کم بودن عزت نفس خود را احساس کنند. زیرا درداخل بازی همهی بازیکنان از قدرت شگفتی برخوردارند.
معایب بازیهای آنلاین
از معایب این بازیهای آنلاین به اینکه دنیای واقعی و تفریحای گردشی و علمی دیگر جذابتهای خود را نخواهند داشت میتوان اشاره کرد. زیرا رفته رفته فرد به ساختههای ذهن خود و بازیها و نقشها عادت کرده و زندگی عادی حالت هیجانی لازمه را به فرد نخواهد داد. بههمین ترتیب فرد دچار اختلال روانی خواهد شد. جدا از معایبی که جز موارد گفته شده باعث تضعیفی بدن و چشمها و کاهش و یا افزایش وزن در افراد میشود. البته ما انسانها از هر چیزی میتوانیم به طور صحیح استفاده کنیم. از مزایای بازی آنلاین میتوان به این مورد که باعث میشود ذهن بازتر شود و وارد دنیای جدیدتر از دنیای واقعی شود. همچنین هیجانات و تجارب مجازیِ شبیه به واقعیت را کسب کند.
در آخر در هر علم و فناوری اگر انسان سعی کند از حد مشخص شده فراتر نرفته و افراطی عمل نکند هر چیزی مفید خواهد بود. فلذا بهتر است که پدران و مادران برای نوجوانان بستر تفریحات گردشی و هیجانی را مهیّا کنند تا نوجوانان از حس خود ارزشمندی و خود کفایتی در کنار خانواده ودیگر اعضا بهرهمند شوند. انرژی و هیجانات لازمِ به روش صحیح تخلیه کنند و نوجوانان تنها در اوقات فراغت زمان اندکی را به فضای مجازی اختصاص داده و بیشتر زمان خود را کنار خانواده و دیگر اعضای جامعه و در دنیای واقعی صرف کنند.