دسته‌بندی نشده

فضای مجازی حوزه روانشناختی

فضای مجازی حوزه روانشناختی

صدها میلیون نفر در سراسر جهان هر روز از اینترنت استفاده می‌کنند که عملکردهای آن متفاوت است. از خرید و بانکداری گرفته تا چت کردن و دوستیابی. از منظر روان‌شناختی، اینترنت به وسیله‌ای اصلی برای ارتباطات بین فردی تبدیل شده است که می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری‌ها، رفتارها، نگرش‌ها و احساسات افراد تأثیر بگذارد. علاوه بر این، وجود آن یک محیط اجتماعی مجازی ایجاد کرده است که در آن افراد می‌توانند ملاقات، مذاکره، همکاری و تبادل کالا و اطلاعات داشته باشند. فضای مجازی تنها یک ابزار فنی نیست. بلکه پدیده‌ای است که جهان را به یک دهکده جهانی تقلیل داده است و باعث تقویت همکاری‌ها و همکاری‌های بین‌المللی می‌شود. بنابراین موانع فاصله جغرافیایی و فرهنگ‌های بومی کاهش می‌یابد.

آزی باراک و تیمی از دانشمندان برجسته اجتماعی یک دهه از تحقیقات علمی در زمینه اجتماعی را مرور می‌کنند. جنبه‌های رفتاری و روانی فضای مجازی، تلفیق دانش روز در هر حوزه. آن‌ها با هم مفاهیم نو ظهور را توسعه می‌دهند و جهت‌ها و کاربردهایی را برای تحقیقات آینده در نظر می‌گیرند.

روانشناسی، مطالعه ذهن و رفتار انسان و چگونگی تأثیر فرهنگ فناوری به ویژه واقعیت مجازی و رسانه‌های اجتماعی است. مطالعات پژوهشی اصلی بر تأثیر اینترنت و فضای مجازی بر روانشناسی افراد و گروه‌ها متمرکز است. برخی از موضوعات داغ عبارتند از: هویت آنلاین، روابط آنلاین، تیپ شخصیتی در فضای مجازی، انتقال به رایانه، اعتیاد به رایانه و اینترنت، رفتار قهقرایی در فضای مجازی، تغییر جنسیت آنلاین و غیره. روانشناسی رسانه یک تخصص نو ظهور است. در حالی که تحقیقات آماری و نظری در این زمینه مبتنی بر استفاده از اینترنت است، روان‌شناسی همچنین شامل مطالعه پیامدهای روان‌شناختی سایبورگ‌ها، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی است. اگرچه برخی از این موضوعات ممکن است علمی تخیلی به نظر برسند، اما به سرعت در حال تبدیل شدن به واقعیت علمی هستند. همانطور که رویکردهای بین رشته‌ای در زمینه‌های زیست شناسی، مهندسی و ریاضیات نشان می‌دهد.

حوزه روانشناسی همچنان برای اصلاحات باز است، از جمله تحقیق در مورد ماهیت روندهای فعلی و آینده در بیماری‌های روانی مرتبط با پیشرفت‌های تکنولوژیکی.

در حدود اوایل هزاره بود که ایالات متحده مرز ۵۰ درصدی را در استفاده از اینترنت، استفاده از رایانه شخصی و استفاده از تلفن همراه شکست. همانطور که همپوشانی بین انسان و ماشین گسترش می‌یابد، ارتباط تعامل انسان و کامپیوتر تحقیقات (HCI) در زمینه روانشناسی در درک سبک زندگی مدرن فعلی بسیاری از مردم قابل مشاهده‌تر و ضروری‌تر خواهد شد. با افزایش تعداد کاربران اینترنت و رایانه در سراسر جهان، تأثیرات فناوری رایانه بر روان انسان همچنان به طور قابل توجهی بر تعامل ما با یکدیگر و درک ما از دنیایی که به معنای واقعی کلمه “در نوک انگشتان ما” است، شکل خواهد داد.

رسانه‌های اجتماعی و رفتار روانشناختی

اگرچه روانشناسی سایبری شامل پلتفرم‌های تکنولوژیکی دیگری مانند سایبرتراپی و پیامدهای واقعیت مجازی است، بخش زیر بر تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر رفتار انسان متمرکز است. زیرا رایج ترین بستر برای استفاده از فناوری است.

فیس بوک، پلت فرم رسانه‌های اجتماعی آنلاین پیشرو در سطح جهان، بر وضعیت روانی کاربران به طرق مختلف تأثیر می‌گذارد. فیس بوک از الگوی ارتباط یک به چند پیروی می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد اطلاعات زندگی خود از جمله فعالیت‌های اجتماعی و عکس‌ها را به اشتراک بگذارند. این ویژگی در سال ۲۰۱۲، زمانی که فیس‌بوک مسنجر پیاده‌سازی شد، تقویت شد تا به کاربران اجازه دهد تا ارتباطات یک به یک بیشتری با ویژگی چت فیس‌بوک ادغام شوند. در حالی که کاربران فیس بوک از حس متصل بودن لذت می‌برند، استفاده مکرر از فیس بوک سلامت روان کاربران را تهدید می‌کند. مقایسه، عزت نفس پایین، افسردگی، تنهایی و روابط منفی، همگی از پیامدهای مضر احتمالی مرتبط با استفاده مکرر از فیس بوک یا سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هستند.

همبستگی‌های مثبت استفاده از رسانه‌های اجتماعی

تحقیقات انجام شده توسط محققان استرالیایی نشان داد که تعدادی از پیامدهای روانشناختی مثبت با استفاده کردن از فیس بوک مرتبط است. این محققان ثابت کردند که افراد می‌توانند در محیط آنلاین احساس پیوند اجتماعی و تعلق داشته باشند. نکته مهم این است که این ارتباط اجتماعی آنلاین با سطوح پایین‌تر افسردگی و اضطراب و سطوح بالاتری از رفاه ذهنی مرتبط بود. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ماهیت شبکه‌های اجتماعی آنلاین، نتایج استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین را تعیین می‌کند.

رسانه‌های اجتماعی و میم‌ها

یکی از اجزای نتیجه تجربه رسانه‌های اجتماعی، الگوهای رفتاری اینترنتی است. همانطور که اینترنت انواع الگوها و زبان‌های خاص خود را به دست آورد، ظاهراً همگرایی فکری در ذهن کاربران اینترنت وجود داشت. ساکنان دیجیتال به طور داوطلبانه الزامات و استانداردهای مختلفی را ایجاد کرده‌اند که برای یک تعامل موفق باید رعایت شوند. پدیده آلودگی اطلاعات از طریق الگوهای رفتاری اینترنتی می‌تواند بر روش‌هایی که کاربران اینترنت داده‌ها را دریافت و تفسیر می‌کنند، تأثیر بگذارد. این به نوبه خود بر مشارکت، تعاملات و رفتارهای آنلاین و آفلاین آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

در حالی که به نظر می‌رسد میم‌های اینترنتی ارجاع‌های ساده فرهنگ پاپ هستند. اما با مشاهده دقیق‌تر اجازه می‌دهند نگاهی اجمالی به شکل‌گیری فرهنگ و زبان داشته باشیم. این تکه‌هایی از فرهنگ پاپ نشان می‌دهد که چگونه ذهن جمعی کاربران اینترنت از طریق تصاویر و متن‌های به ظاهر مضحک با یکدیگر ارتباط دارد. علیرغم پوچ بودن برخی از الگوهای رفتاری، آنها اجازه می‌دهند تا از طریق یک تجربه مشترک، ارتباطات ایجاد شود. این تجربه مشترک برای توسعه فرهنگ اینترنت مدرن و کسانی که در درجه اول از طریق آن با دیگران در ارتباط هستند، مرکزی است. این همچنین فرهنگ نسل‌های آینده را شکل می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *