کاربران اینترنت میتوانند با استفاده از فضای مجازی تجربیات تازه و مهم کسب کنند. این کار باعث پرورش و گسترش تواناییهای ارتباطی،شناختی و بهبود روابط بین فردی آنها میشود. فضای مجازی محیطی به نام یادگیری انلاین ایجاد میکند که سبب ارتقاء دانش و مهارتهای بین فردی افراد در سراسر جهان میشود.
در فضای مجازی کلاسهای آموزشی آنلاین، جلسات مشاوره از راه دور برای یادگیری زندگی درست، کارگاههای مختلف که امکان شرکت برای همگان وجود دارد، برگزار میشود. در بحث ارتباطات آنلاین، مولفهی بسیار مهم و اصلی آموزش الکترونیکی، شکل گیری روابط آنلاین است که از طریق مشارکت دیگران صورت میپذیرد.
ارتباطات گسترده آنلاین، سبب بروز علائمی از اعتیاد به اینترنت شده است. به گونهای که ارتباط این اعتیاد با افسردگی نیز مثبت میباشد. کاربران برای کنترل خود یا کم کردن و متوقف کردن میزان مصرف زیاد اینترنت تلاشهای بسیار کردند. اما متاسفانه بیقراری زیادی را طی این فرایند از خود نشان میدهند.
دلایل اعتیاد به اینترنت
یکی از دلایل مهم این اعتیاد آن است که از اینترنت به عنوان ابزار راه فرار از مسائل، مشکلات، غم، گناه، اضطراب و افسردگی استفاده میکنند. در ادامه، طبق تحقیقات و پژوهشهای صورت گرفته، مردان بیشتر از زنان از اینترنت استفاده میکنند. اما در نوع مصرف متفاوت میباشند به این صورت که زنان به شکل دادن روابط بین فردی و دوستانه میپردازند.
همچنین فضای مجازی به عنوان وسیلهای برای ارتباط با دیگران، درصد بالایی از رضایت را کسب کرده است. از بین ویژگیهای فضای مجازی ناشناس بودن و وجود نداشتن نقش ثابت، باعث آسانتر شدن روابط بین انسانها گردیدهاند. به دلیل این امکان، میتوانند در هر لحظه نقشهای متفاوتی بگیرند و به نوعی دارای نقاب بر چهره باشند.
طبق مولفههای تحقیقات انجام شده، کاربرانی که از فضای مجازی یا اینترنت برای برقراری تعامل با دیگران استفاده میکنند، از نظر عزت نفس و اعتماد به تواناییهای خود و کمرویی، سطح پایینتری را دارا بودند.
نتیجه
از نتایج تحقیقات اینگونه استنباط شد که میزان کاربران اینترنتی حدود ۶۹٪ معتاد به اینترنت، کم حدود ۲۸٪ و معتاد به اینترنت زیاد ۳٪ هستند. هم چنین در آزمونهای اعتیاد گرفته شده از افراد تحت ازمایش، بیان شد که مردان نسبت به زنان امتیاز بالاتری در میزان استفاده کشف کردهاند. در ادامه با دادههای بدست آمده از روابط آنلاین بین فردی ۴۲٪ از افراد روابط آنلاین داشتن و حدود ۲۹٪ شریک بصری خود را در زندگی واقعی میشناسند. با کمک این دادهها بیان گردید، کسانی که به روابط بین فردی انلاین مبادرت ورزیدهاند، از نظر حمایت اجتماعی ادراک شده در مقایسه با افرادی که به روابط غیر آنلاین سعی دارند در پایینترین سطح قرار گرفتهاند.
در آمارها معلوم گردید که بین اعتیاد اینترنتی با سطح خیر خواهی رابطه منفی وجود دارد. بدین صورت که بالا بودن سطح اعتیاد به فضای سایبر، سطح خیر خواهی کمتر است.