تعاریف سواد رسانهای اغلب زمانی تغییر میکنند که فناوریهای موجود نمو میکنند و فناوری های جدید ظاهر می گردند. معمولاً چنین تعریفی شامل شایستگیهایی نظیر دسترسی، درک، تجزیه و تحلیل و ارزیابی پیامهای رسانهای، خلق پیام های رسانه، مشارکت و انعکاس میباشند. در عصر امروز سواد رسانهای تمام ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. از این رو انسانها وارد دنیای ارتباطی جدیدی به نام عصر ارتباطات شدند و لازم است برای تبادل اطلاعات از دانش رسانهای کمک بگیرند.
تاثیر آن بر دانش آموزان
سواد رسانهای در آموزش و پرورش جایگاه ویژهای دارد بنابراین باید یادگیری سواد رسانهای و نحوه استفاده از آن در همان نقطه آغازین یعنی در بدو ورود دانش آموزان به مدرسه صورت بگیرد و لازم است خود معلمان، دانش سواد رسانهای را داشته باشند تا نه تنها در یادگیری بلکه نحوه استفادهی صحیح و مناسب آن، دانش آموزان را یاری رسانند. اغلب دانش آموزان نحوه استفاده صحیح از رسانهها را بلد نیستند. پس لازم است معلمانی با سطح دانش رسانهای بالا آنها را راهنمایی کنند. با این کار میتوانند با دیدِ وسیعتر، بازخورد مناسبی را برای مطالبه تولید شده از سوی رسانههای مختلف ارائه دهند. اگر چنین باشد دانش آموز چگونگی استفاده از رسانههای مختلف را یاد میگیرند و الگوی مصرفی خود را به گونهای تنظیم میکنند که در صورت نیاز از آنها استفاده کنند.
علاوه براین، این نوع یادگیری جایگزین روشهای سنتی شده است. چراکه تبادل اطلاعات از طریق رسانهها ثمر بخشتر است و دانش آموزان راحتتر و مفهومیتر میتوانند مطالب درسی را یاد بگیرند. اگر از همان ابتدا یادگیری سواد رسانهای در مدارس تمام کشورها رواج یابد، درکلاسهای درسی، دانش آموزان فعالی خواهیم داشت که به جای حفظ مطالب درسی میتوانند آموختههای خود را به جهان خارج از مدرسه تعمیم دهند و زندگی فردی و اجتماعی خوبی را داشته باشند. این جاست که نقش آموزش آن در آموزش و پرورش اهمیت خاصی پیدا میکند. زیرا آموزش و پرورش در سایه سواد رسانهای میتواند به رشد و بالندگی دانش آموزان کمک کند. علاوه بر آن دانش آموزان را به عنوان نیروی فعال وارد جامعه کند تا بتوانند گامی موثر در عمران و آبادانی کشور شان داشته باشند.